Texter, fakta åsikter mm

Ursäkta för dåliga uppdateringar har varit igång med anordna lokalen till partiet.

Hur du støttar oss? Ekonomiskt støtte ges til konto 8169 5 994 379 239 1 skriv Parti Intagen på inbetalningslappen.

Namn underskrifter behøvs massor om vi ska in i valet.

På det papper du ska skriva underskrifr på ska de som stödjer anmälan personligen skriva följande uppgifter:
datum,
sitt personnummer (10 siffror),
vilken kommun de är folkbokförda i, samt
sin namnteckning.
Hur stort ska stödet vara?

Vad som krævs før vi ska komma dit vi vill!!
Det krävs stöd från olika många personer beroende på vilket val partiet vill registrera partibeteckningen för. 1500 personer krävs för riksdagsval eller Europaparlamentsval, 100 personer för landstingsfullmäktigval och 50 personer för kommunfullmäktigval.

Skriv alla den informationen staten kræver tillsammans med din underskrift før støtta oss! Alla underskrifter skickas hit.

Skickas till Sandra N Ekdahl

                 Peder Lykkes Vei 87

                 2300 København S

                 Danmark

 

[Inga blogginlägg att visa ... publicera här]

 

Strippor till fängelserna och låsta instutitioner skriver P.I (partiintagen) till kriminalvården och frågar om. Frågade fint om man kunde få lov att komma in och berätta om vårs organisation samtidigt som de blir underhållna av en proffesionell dansare. Men inte så mycket som ett svar, men jag ska ligga i. De förtjänar sig en god underhållning och har kontakt med en riktigt fantastisk stripdance artist. Ge dem en dag som lättar lite på all stress. Ska sätta igång och se om man kanske kan få komma till någon SiS instutition också (dock mindre chance) tror jag. Men prövar man inte har man aldra redan förlorat.

Now in Eng

Strippers to prison and locked instutitioner writes PI (Party inmate) to the penitentiary and ask about. Asked nicely if they could be allowed to come in and talk about spring organization while they are being entertained by a professional dancer. But not so much as a response, but I'll be in. They deserve their good entertainment and is in contact with a really great strip dance artist. Give them a day that eases off on all the stress. Will go ahead and see if you might be able to come to some SiS instutition also (though less chance) I think. But try not having one Aldra already lost.

Vi ska jobba för att nå våra mål få rättvisa! Ta bort ringa narkotika brott. Hur kan du straffa någon på grunden av att det finns THC i blodet när de så väl vet det kan sitta i månader! Hur fan kan de straffa en för något du inte ens gjort vid tillfället. Folk mister körkort fastän de inte ens har rökt men de fortfarande e positiva.Jag tycker vi ska se efter våra prioriteringar. Våldtäckter, pedofileri, mord, misshandel, och högt uppsatta politiker og präster som sätter på 11 åringar. Det e fortfarande lagligt att sätta på djur i Danmark men det e olagligt att röka något som växer från jorden. Hur långt ska vi låta samhället gå? Hur länge ska de få hålla på. Vi måste göra oss hörda vi måste säga ifrån vi kan ändra världen bara vi vill! Hur långt e du redo att gå?!

 

Det enda vi vill egentligen är att ha frihet... tragiskt

Frihet att välja skola eller inte, att kunna röka på eller ej att kunna dricka öl i parken, att få gå på gatan utan få böter för polisen tar en och du har hasch i blodet sen 10 dagar tillbaka, frihet till bestämma över våra barn, hundar, frihet att få leva som du vill så länge du inte skadar någon, så låt oss vara. Det fredligaste lugnaste stället jag vet e nog Christiania. Älska, lev och va fri!

frihet.... vi savner den......

Och här kommer en URL som automatiskt blir en länk:
https://partiintagen.n.nu


https://n.nu/?referrer=partiintagen.n.nu

 

Min (Sandra Navarretes)  LVM upplevelse so gav mig kraften till att bilda detta parti i saråd med (Sofie Ahlm) . Detta giorde vi på LVM hemmet Rebecka somaren 2012. Detta er lite av min historia.

Har aldrig varit med om något liknande som när jag hade LVM. Aldrig trodde ag att mäniskor kunde behandlas så i Sverige. Det är det värsta jag varit med om den mest orättvisa nedvärderande psykisk nedbrytande fångenskap som jag sett och hørt om. jag sätter heldre en øverdos æn gå in dær 6 månader igen. Det menar ag. Klarar inte det man blir sinnessuk. jag tappade verklighetsuppfattning blev galen Antipsykotisk och vänner inne hjälpte mig men jag blev friad efter 2 månader annars hade ag nog inte varit den  jag är idag. Vi fick inte gå ut knappt varannan dag. Under de 2 månaderna fick jag 2 promenader båda ggr 15 min. Ingen träning ingen TV. Bara sitta och ha ångest och må åt helvete utan någon stødperson eller någon medicinsk hjælp. Mig tände de av cold turkey efter ett 10 årigt benso missbruk 4 år på metadon och registrerad epelepsi. Allt tog de från mig till och med min antideprissiva mi bipolæra medicin och insomning(utøver metadonet och bensot då.) Kunde inte äta fast føda på 14 dagar. Kunde inte duscha eller byta kläder på 16 dagar. Kunde inte gå normalt på 4 veckor. Kunda inte sova på 6 veckor. Det var tortyr i høgsta grad med smärta jag inte trodde var mælig. Krampanfall kräknigar muskelspänningar ledvärk sønbrist och ingen brydde sig det minsta. Flera gånger grät ag och skrek efter att de skulle ringa 112 men de bara hånade mig. De brøt lagen om abstinensbehandling om rätt till telefon rætt till besøk rætt till en timmes utgång om dagen och rättten till sjukvård. Helt utan skydd helt utan någon som kunde høra en skrika! Så nu e det dags att sätta røster på de som inte kan få sina røster hørda! De som er inlåsta och torterade nertystade eller nerdrogade. De som kämpar mot den alssmäktiga staten utan komma någon vart før personalen ser till att ingen hør eller ser vad som førsigår. Alla de ska få berätta sin historia och få säga sin sak om detta vi lever faktiskt i demokrati!

 Partiet er alltså grundat och påkommet på LVM hem av intagna.

 Sofie:Jag har haft Lvu från att jag var 14 år till 4 Februari 2013. Fick Lvm 16 Juni 2013. Lvu har varit en riktig kamp för mig. 14 år gammal på Brättegården avd Höjden Lvu p12, Jag fick gå in i ett rum där stod två personal, Jag förstod inte riktigt vad som skulle hända vad va det jag väntade mig? Jag fick gå in i ett mindre rum med en personal och klä av mig alla kläder där stod jag helt naken utan att förstå varför jag ska bli kränkt Jag var tvungen att skaka ur håret och dusha framför personal VÅLDTAGEN AV STATEN! Skulle du vilja att din dotter blir tvingad att klä av sig naken mot sin egen vilja? Men för livet? Detta har jag varit tvungen att göra ett 30 tal gånger. Är det normalt för en 20 årig kvinna? Vad är skillnaden mellan att bli slagen av sina föräldrar och bli slagen av personal? Fläskläpp, Blåtira, Isolering. Jag satt isolerad i en vecka på Solgården när jag var 16 år utan utgång bara för att jag vägrade ta teralen jag har dock inga bevis för det här så du får välja att tro mig på mitt ord. Jag fick aldrig permission för att jag var rymningsbenägen varför ville jag rymma? Jag var ett barn jag saknade min mamma och min pappa. Jag har haft Lvm i 5 månader nu utan permissioner 1 månad kvar nu vad ska hända sen? När jag kom ut 4 Februari var jag mer institutionsskadan än vad jag hade förståt jag blev galen rent ut sagt. 

Många självmord på häkten

"De senaste tio åren har 53 människor tagit livet av sig i svenska häkten. Vilket ska ses i förhållande till att det är 16 personer under samma period som begått självmord i fängelse. Utöver detta visar statistiken på ytterligare 377 avbrutna självskadehandlingar/självmordsförsök bara under de senaste tre åren. "

Läs mer på

http://www.magasinetparagraf.se/under-ytan/manga-sjalvmord-pa-hakten

 

https://uploads.staticjw.com/pa/partiintagen/release-me-feat-oh-laura-mp3.htm

Uppenbarligen så granskas eller ska SiS granskas hær ær den informationen om det'

 LBK nr 254 af 08/03/2013 Gældende

(Hundeloven)
Offentliggørelsesdato: 15-03-2013
Fødevareministeriet

Vis mere...

Den fulde tekst

Bekendtgørelse af lov om hunde

Herved bekendtgøres lov om hunde, jf. lovbekendtgørelse nr. 259 af 12. april 2005, med de ændringer, der følger af § 4 i lov nr. 554 af 24. juni 2005, § 17 i lov nr. 538 af 8. juni 2006 og § 1 i lov nr. 717 af 25. juni 2010.

§ 1. Besidderen af en hund skal sørge for, at hunden, inden den er 8 uger gammel, er mærket og registreret. Besidderen af en hund skal endvidere sørge for, at hunden, fra den er 4 måneder gammel, bærer halsbånd forsynet med et skilt, der angiver besidderens navn og adresse.

Stk. 2. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri1) fastsætter nærmere bestemmelser om mærkning, registrering og gebyr og om udformningen af skiltet, jf. stk. 1. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan herunder bestemme, at mærknings- og registreringsordningen skal administreres af en eller flere private organisationer, og at besidderen af en hund skal give de nødvendige oplysninger samt indbetale gebyr til disse organisationer.

Stk. 3. Politiet skal lade en hund mærke og registrere for besidderens regning, hvis hunden i strid med stk. 1 ikke er mærket og registreret.

§ 1 a. Besiddelse og avl af følgende hunde er forbudt:

1) Pitbull terrier.

2) Tosa inu.

3) Amerikansk staffordshire terrier.

4) Fila brasileiro.

5) Dogo argentino.

6) Amerikansk bulldog.

7) Boerboel.

8) Kangal.

9) Centralasiatisk ovtcharka.

10) Kaukasisk ovtcharka.

11) Sydrussisk ovtcharka.

12) Tornjak.

13) Sarplaninac.

Stk. 2. Forbuddet i stk. 1 finder tillige anvendelse for krydsninger, hvori de nævnte hunde indgår.

Stk. 3. Erhvervsmæssig indførsel af hunde, der er omfattet af stk. 1 eller 2, er forbudt.

§ 1 b. Hunde, der holdes eller indføres i strid med § 1 a, aflives ved politiets foranstaltning

Stk. 2. Er der tvivl om, hvorvidt en hund tilhører en af de racer eller krydsninger heraf, som er omfattet af § 1 a, kan politiet stille krav om, at besidderen dokumenterer hundens race eller type.

Stk. 3. Hvis besidderen ikke straks kan fremlægge tilstrækkelig dokumentation, jf. stk. 2, træffer politiet foranstaltninger med henblik på midlertidigt at fjerne hunden fra besidderen.

Stk. 4. Har besidderen ikke inden for en frist, som politiet fastsætter, fremlagt tilstrækkelig dokumentation for, at hunden ikke tilhører en af de racer eller krydsninger heraf, som er omfattet af § 1 a, anses hunden for at være holdt i strid med § 1 a.

§ 2. Det er forbudt at holde hund på steder, hvor der ikke er beboelse, såsom i kolonihaver, medmindre politiet meddeler tilladelse dertil. Sådan tilladelse kan kun gives, når der skønnes at være sikkerhed for, at hunden vil blive passet forsvarligt, og tilladelsen kan til enhver tid tilbagetages.

§ 3. I byer og områder med bymæssig bebyggelse er det forbudt at lade hunde færdes på gader, veje, stier eller pladser m.v., der er åbne for almindelig færdsel, uden at de enten føres i bånd eller er i følge med en person, som har fuldt herredømme over dem. En hund anses ikke for at være under ledsagelse, fordi den er under tilsyn fra besidderens bolig eller forretningslokale. Føres hunde i bånd, skal dette være så kort, at hunden holdes tæt ind til ledsageren. Såfremt hunde på de nævnte steder færdes løse uden at være i følge med en person, der har fuldt herredømme over dem, lader politiet dem optage og underretter besidderen. Er hunden ikke mærket og registreret, fremlyses den. Det gælder dog ikke, såfremt hunden bærer skilt som nævnt i § 1, stk. 1. Hvis besidderen ikke inden 3 døgn efter, at underretning eller fremlysning har fundet sted, indløser hunden ved at betale de udgifter, som optagelsen har medført, kan politiet afhænde hunden eller lade den aflive. Et eventuelt overskud ved afhændelsen tilfalder ejeren, hvis han melder sig inden 3 måneder og godtgør sin ret, og ellers statskassen. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte nærmere regler om afhændelse af optagne hunde.

Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan bestemme, at der i kommunen eller nærmere opregnede områder af kommunen skal gælde en pligt til i byer og områder med bymæssig bebyggelse altid at føre en hund i bånd på gader, veje, stier eller pladser m.v., der er åbne for almindelig færdsel. Båndet skal være så kort, at hunden holdes tæt ind til ledsageren.

Stk. 3. Uden for byer og områder med bymæssig bebyggelse påhviler det besidderen af en hund at drage omsorg for, at den ikke strejfer om.

Stk. 4. Løsgående glubske hunde må ikke uden politiets tilladelse anvendes til bevogtning af pladser.

Stk. 5. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte regler om, at visse hunde ikke er omfattet af bestemmelser om båndpligt fastsat i medfør af stk. 2.

§ 4. Forstyrrer en hund de omboendes ro ved gentagen eller vedholdende gøen eller tuden, og der indgives klage derover til politiet, giver dette besidderen pålæg om at holde hunden indelukket eller, hvis denne foranstaltning ikke hjælper, eller hunden allerede holdes indelukket, at lade den fjerne. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan, for så vidt det drejer sig om hunde, der af erhvervsmæssige opdrættere holdes indelukket i hundegård eller på anden måde, dispensere fra denne bestemmelse i tilfælde, hvor der ved en hundegårds anlæggelse og indretning er taget ethvert rimeligt hensyn til bebyggelsesforholdene.

§ 5. Det er forbudt til stadighed at holde en hund bundet.

Stk. 2. Når en hund holdes bundet, skal dens lænke mindst være 5 m lang, og den skal have adgang til et opholdsrum, der kan yde den forsvarligt læ mod regn, blæst og kulde. Består opholdsrummet i et hundehus, skal det være rummeligt og så højt, at hunden kan stå oprejst.

§ 6. Det påhviler besidderen af en hund at træffe de foranstaltninger, der efter forholdene må anses påkrævet for at forebygge, at hunden volder andre skade.

Stk. 2. Hvis en hund har forvoldt skade på et menneske eller anden væsentlig skade, hvis hundens eller besidderens adfærd er af en sådan karakter, at den er egnet til at skabe frygt i sine omgivelser, eller hvis der i øvrigt er grundlag for at antage, at den pågældende hund kan være farlig for sine omgivelser, kan politidirektøren

1) give besidderen pålæg om, at den ejendom, hvor hunden holdes, skal være indhegnet af et hegn på op til 1,8 meter i højden, der skal være forsynet med en sluselåge,

2) give besidderen pålæg om, at hunden kun må luftes af besidderen eller af andre navngivne personer over 18 år og ikke må luftes sammen med andre hunde,

3) give besidderen pålæg om, at hunden, når den ikke holdes indelukket, skal føres i bånd, herunder pålæg om, at hunden skal føres i et bånd, der højst er 2 m langt, eller skal være forsynet med forsvarlig, lukket mundkurv eller begge dele, eller

4) træffe afgørelse om at lade hunden aflive

Stk. 3. Politidirektøren kan give besidderen pålæg som nævnt i stk. 2, nr. 1-3, hvis hunden har for vane at forulempe mennesker eller dyr ved på gader, veje, stier eller pladser m.v., der er åbne for almindelig færdsel, at fare imod dem eller forfølge dem eller at forulempe husdyr i ejendom eller på mark.

Stk. 4. Hvis et pålæg efter stk. 2, nr. 1-3, eller stk. 3 overtrædes, kan politidirektøren, træffe afgørelse om at lade hunden aflive.

Stk. 5. Hvis en hund ved et overfald har skambidt et menneske eller en anden hund, skal politidirektøren lade hunden aflive.

Stk. 6. Politidirektøren afholder omkostningerne ved at lade en hund aflive efter stk. 2, nr. 4, eller stk. 4 eller 5, men kan kræve beløbet refunderet af besidderen.

Stk. 7. Overdrages hunden til en anden besidder, gælder et pålæg efter stk. 2, nr. 1-3, eller stk. 3 eller en afgørelse om aflivning efter stk. 2, nr. 4, eller stk. 4 eller 5 umiddelbart over for den nye besidder.

§ 6 a. På politiets anmodning er besidderen af en hund forpligtet til at medvirke til en sagkyndig undersøgelse af hundens adfærd, inden der træffes afgørelse efter § 6, stk. 2, nr. 4, om aflivning af hunden.

Stk. 2. Besidderen kan forlange, at der foretages en hundesagkyndig undersøgelse som nævnt i stk. 1, inden politidirektøren træffer afgørelse efter § 6, stk. 2, nr. 4, om aflivning af hunden.

Stk. 3. Politidirektøren afholder omkostningerne ved den hundesagkyndige undersøgelse, men kan kræve beløbet refunderet af besidderen.

§ 6 b. Politiet kan beslutte at anbringe hunden i pension, indtil der er truffet afgørelse § 1b, stk. 1, eller § 6, stk. 2, nr. 4. eller stk. 4 eller 5, om aflivning af hunden, og hvis der træffes afgørelse om, at hunden skal aflives, indtil afgørelsen kan fuldbyrdes.

Stk. 2. Politiet har, hvis det skønnes nødvendigt, mod behørig legitimation uden retskendelse adgang til hundehold med henblik på gennemførelse af en beslutning truffet efter stk. 1. Politiet kan om fornødent tage en sagkyndig med.

Stk. 3. Klage over politiets beslutning om at anbringe hunden i pension har ikke opsættende virkning.

Stk. 4. Politidirektøren afholder omkostningerne ved hundens anbringelse i pension, men kan kræve beløbet refunderet af besidderen.

§ 6 c. Fristen for at klage over en afgørelse truffet af politimesteren, i København politidirektøren, efter § 1b, stk. 1, eller § 6, stk. 2, nr. 4. eller stk. 4 eller 5, er 10 dage efter, at afgørelsen er meddelt den pågældende. Hvis klagefristen udløber på en lørdag, søndag, helligdag eller grundlovsdag, forlænges fristen til den følgende hverdag.

Stk. 2. Rettidig klage har opsættende virkning, medmindre rigspolitichefen bestemmer andet.

§ 6 d. Det er forbudt for en ejer eller besidder at lade en hund deltage i hundekampe. Det er endvidere forbudt at afholde hundekampe

§ 7. (Ophævet)

§ 8. Besidderen af en hund er forpligtet til at erstatte den skade, hunden forvolder. Oplyses det, at den skadelidende har medvirket til skaden, kan erstatningen dog nedsættes eller helt bortfalde.

Stk. 2. Det påhviler besidderen af en hund at holde den ansvarsforsikret. Forsikringsselskabet hæfter umiddelbart over for skadelidte for erstatning efter stk. 1. Undtaget fra forsikringspligten er hunde, der holdes af statsmyndigheder, statsinstitutioner eller kommuner.

Stk. 3. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri fastsætter efter forhandling med »Forsikring & Pension« nærmere regler til gennemførelse af bestemmelserne i stk. 2.

§ 9. Anlægger skadelidte sag mod forsikringsselskabet, skal selskabet tilsige besidderen af hunden til ethvert retsmøde med det varsel, som efter retsplejelovens § 175 gælder for vidner i borgerlige sager. Tilsigelsen skal indeholde oplysning om reglerne i stk. 2.

Stk. 2. Den, der tilsiges efter stk. 1, kan ved fremsættelse af begæring herom til retsbogen indtræde som part i sagen. Indtræder han ikke, er afgørelsen af erstatningsspørgsmålet ved dom eller forlig bindende for ham.

§ 10. Hvis der rejses tiltale for nogen skadevoldende lovovertrædelse, der i henhold til § 8 kan medføre erstatningsansvar, skal der gives skadelidte lejlighed til at påstå erstatning. Hvis der ikke opnås forlig om erstatningen, skal erstatningspåstandene påkendes under sagen, selv om straf ikke pålægges tiltalte. Sådan påkendelse kan ske før eller efter afgørelsen af spørgsmålet om straf. Hvor erstatningskravet angår materiel skade og er af indviklet beskaffenhed, kan retten, efter at forlig forgæves er prøvet, nægte kravets forfølgning under straffesagen.

Stk. 2. Det forsikringsselskab, i hvilket der er tegnet ansvarsforsikring for den skadevoldende hund, anses for erstatningsspørgsmålets vedkommende som part i sagen og skal tilsiges til ethvert retsmøde med det varsel, som efter retsplejelovens § 175 gælder for vidner i straffesager.

Stk. 3. Er tiltalen rejst mod andre end den skadevoldende hunds besidder, skal tillige besidderen tilsiges til ethvert retsmøde med det i stk. 2 nævnte varsel. Bestemmelserne i § 9, stk. 2, finder tilsvarende anvendelse.

Stk. 4. Når erstatningsspørgsmålet påkendes under sagen, kan retten i overensstemmelse med reglerne i retsplejelovens kapitel 30 pålægge sagsomkostninger, som om sagen havde været behandlet i den borgerlige retsplejes former. Sagsgenstandens værdi fastsættes i så fald ved dommen.

§ 11. Ankes en straffesag, under hvilken erstatningsspørgsmålet er blevet påkendt, anses enhver, der for erstatningsspørgsmålets vedkommende har været part i den indankede sag, tillige som part under anken, for så vidt erstatningsspørgsmålet tages under påkendelse.

Stk. 2. Den i retsplejelovens § 996 omhandlede adgang til anke i den borgerlige retsplejes former står åben for enhver, der for så vidt angår erstatningsspørgsmålet, har været part i sagen. I henseende til anke er en i medfør af § 10, stk. 1, sket særskilt påkendelse af straffe- eller erstatningspåstanden at betragte som en selvstændig dom. Retsplejelovens § 995, sidste stykke, finder ikke anvendelse i de her omhandlede sager.

§ 12. Med bøde straffes den, der

1) overtræder § 1, stk. 1, § 2, § 3, stk. 1, 1.-3. pkt., § 3, stk. 3 eller 4, § 5, § 6, stk. 1, eller § 8, stk. 2,

2) overtræder bestemmelser fastsat af kommunalbestyrelsen i medfør af § 3, stk. 2, eller

3) overtræder et pålæg udstedt i medfør af § 4 eller § 6, stk. 2, nr. 1-3, eller stk. 3.

Stk. 2. Ved fastsættelse af bøder for overtrædelse af § 1, stk. 1, § 3, stk. 1, 1.-3. pkt., § 3, stk. 4, § 6, stk. 1, § 8, stk. 2, bestemmelser fastsat af kommunalbestyrelsen i medfør af § 3, stk. 2, eller et pålæg udstedt i medfør af § 6, stk. 2, nr. 1-3, eller stk. 3, udmåles en skærpet bøde. På samme måde straffes den, der hidser en hund på nogen eller undlader at holde sin hund tilbage, når den pågældende bemærker, at den overfalder nogen.

Stk. 3. Med bøde eller fængsel indtil 1 år straffes den, der overtræder § 6 d.

Stk. 4. Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, der beskæftiger sig personligt med hunde, uanset at vedkommende er frakendt retten hertil, jf. § 12 a, stk. 1.

Stk. 5. Med bøde eller under skærpende omstændigheder fængsel indtil 4 måneder straffes den, der med kendskab til, at en person er frakendt retten til at beskæftige sig personligt med hunde efter § 12 a, stk. 1, overlader en hund i den pågældendes varetægt.

Stk. 6. I forskrifter, der udstedes i henhold til § 1, stk. 2, kan fastsættes straf af bøde for overtrædelse af forskrifterne.

§ 12 a. Retten til at beskæftige sig personligt med hunde kan ved dom for et strafbart forhold frakendes for bestandigt eller for et nærmere fastsat tidsrum, hvis den pågældende

1) har anvendt en hund til angreb på eller som trussel mod mennesker eller dyr,

2) har undladt at holde sin hund tilbage, da vedkommende bemærkede, at hunden overfaldt mennesker eller dyr,

3) som ejer eller besidder har ladet en hund deltage i en hundekamp,

4) har afholdt hundekampe eller

5) i gentagne tilfælde er straffet for overtrædelse af § 3, stk. 1, 1.-3. pkt., § 3, stk. 4, § 6, stk. 1, bestemmelser fastsat af kommunalbestyrelsen i medfør af § 3, stk. 2, eller pålæg udstedt i medfør af § 6, stk. 2, nr. 1-3, eller stk. 3, jf. § 12, stk. 1.

Stk. 2. Er retten til at beskæftige sig med hunde frakendt for længere tid end 5 år efter stk. 1, kan spørgsmålet om generhvervelse af retten inden frakendelsestidens udløb indbringes for domstolene. Indbringelse sker efter reglerne i straffelovens § 78, stk. 3, og kan tidligst finde sted, når der er forløbet 2 år af frakendelsestiden. Retten kan kun tilbagegives, når ganske særlige omstændigheder foreligger. Har vedkommende tidligere været frakendt retten til at beskæftige sig personligt med hunde efter bestemmelsen i stk. 1, kan generhvervelse inden frakendelsestidens udløb kun ske ganske undtagelsesvis.

§ 12 b. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.

§ 12 c. Refusion af omkostninger afholdt i medfør af § 1, stk. 3, § 6, stk. 6, § 6 a, stk. 3, og § 6 b, stk. 4, tillægges udpantningsret.

§ 13. Denne lov træder i kraft den 1. januar 1938. Samtidig ophæves lov nr. 127 af 18. april 1925 om hundeafgift samt om straf og erstatning for skade, forårsaget af hunde.

§ 14. Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.


Lov nr. 335 af 14. maj 1992 er trådt i kraft den 1. januar 1993. Loven vedrører § 1, § 6, og § 12.


Lov nr. 1064 af 23. december 1992 er trådt i kraft den 1. januar 1993. Loven vedrører § 1, § 3 og § 12.


Lov nr. 385 af 28. maj 2003 er trådt i kraft den 1. juli 2003. Loven vedrører § 1, § 6, §§ 6 a- 6 d, § 12, §§ 12 a-12 c og § 14.


Lov nr. 717 af 25. juni 2010 er trådt i kraft den 1. juli 2010. Ved loven ændres § 1, stk. 1 og 3. § 1 a og § 1 b tilføjes. § 3, stk. 2 og 3, ophæves og der indsættes et nyt stk. 2, stk. 4-6 bliver herefter til stk. 3-5. § 3, stk. 6, der er blevet stk. 5 ændres. § 6, stk. 2, 3 og 4 ændres. § 6, stk. 5 ophæves, og i stedet indsættes nye stk. 5-6. § 6, stk. 6, der bliver stk. 7 ændres. § 6 a, stk. 1 og 2, § 6 b, stk. 1 og 2, samt § 6 c, stk. 1 og 2, ændres. § 7 ophæves. § 8, stk. 3, ændres. § 12 affattes påny. § 12 a stk. 1 nr. 3 og 4, ændres og nr. 5 indsættes. § 12 c, ændres. Loven indeholder følgende ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelse:

§ 3

Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. juli 2010.

Stk. 2. Ved lovens ikrafttræden ophæves bekendtgørelse nr. 748 af 14. november 1991 om forbud mod hold af særligt farlige hunde.

Stk. 3. Bestemmelsen i § 1, stk. 1, 1. pkt., i lov om hunde som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1, omfatter hunde, der er født efter lovens ikrafttræden.

Stk. 4. Personer, som den 17. marts 2010 besidder hunde omfattet af § 1 a, stk. 1, nr. 3-13, i lov om hunde som affattet ved denne lovs § 1, nr. 3, eller krydsninger, hvori de nævnte hunde indgår, kan fortsat besidde disse. Sådanne hunde må dog ikke overdrages. På gader, veje, stier, pladser m.v., der er åbne for almindelig færdsel, skal hundene føres i bånd og være forsynet med forsvarlig, lukket mundkurv. Kravet om, at hundene skal føres i bånd, gælder ikke i skove, hvor ejeren har givet tilladelse til, at hunde kan færdes uden bånd. Båndet skal være en fast line med en maksimal længde på 2 m.

Stk. 5. Med bøde straffes den, der overtræder stk. 4.

Stk. 6. Personer, der den 17. marts 2010 har etableret selvstændig virksomhed med opdræt af hunde omfattet af § 1 a, stk. 1, nr. 3-13, i lov om hunde som affattet ved denne lovs § 1, nr. 3, eller krydsninger, hvori de nævnte hunde indgår, kan fortsætte denne virksomhed indtil den 30. juni 2015.

Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, den 8. marts 2013

Mette Gjerskov

/ Birthe Schubart

Officielle noter

1) Ved kongelig resolution af 14. december 2011 blev ressortansvaret for sager vedrørende dyreværn, dyrevelfærd for produktionsdyr, kæle- og hobbydyr samt eksotiske dyr, slagtning og aflivning af dyr, transport af dyr og avl af dyr m.v. overført fra justitsministeren til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri. Overalt i lovbekendtgørelsen er »Justitsministeren« ændret til: »Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri«.

Tillsyn och granskning

Det är Inspektionen för vård och omsorg (IVO) som utövar tillsyn över verksamheten vid våra institutioner. IVO gör både anmälda och oanmälda tillsynsbesök.

IVO, som tog över tillsynsverksamheten från Socialstyrelsen den 1 juni 2013, tillsynar också den hälso- och sjukvårdsverksamhet som bedrivs vid våra institutioner.

Lex Sarah

Bestämmelserna om lex Sarah finns i 14 kap. socialtjänstlagen.

Alla som arbetar inom SiS ska enligt socialtjänstlagen medverka till att den verksamhet som bedrivs och de insatser som genomförs är av god kvalitet.

Syftet med lex Sarah är att verksamheten ska utvecklas och att missförhållanden ska rättas till. Genom lex Sarah minskar risken för att liknande missförhållanden uppkommer igen.

Lex Sarah innebär att anställda inom SiS är skyldiga att rapportera missförhållanden eller påtagliga risker för missförhållanden till myndighetens verksamhetskontor eller, i förekommande fall, huvudkontoret. Rapportmottagaren ansvarar för att dokumentera och utreda det rapporterade ärendet. Missförhållandet eller risken för missförhållande ska också avhjälpas eller undanröjas utan dröjsmål.

Om utredningen visar att det inträffade är att bedöma som ett allvarligt missförhållande eller en påtaglig risk för ett allvarligt missförhållande, ska myndigheten snarast anmäla ärendet till Inspektionen för vård och omsorg, IVO.

Lex Maria

Bestämmelserna om lex Maria finns i 3 kap. patientsäkerhetslagen.

Personalen ska till vårdgivaren rapportera risker för vårdskador och händelser som har medfört eller hade kunnat medföra en vårdskada. Rapporteringsskyldigheten handlar om en skyldighet att anmäla sådant som vårdgivaren behöver känna till för att kunna vidta åtgärder som höjer patientsäkerheten.

Hälso- och sjukvårdspersonal på SiS institutioner är skyldiga att skriva en så kallad avvikelserapport om en klient i samband med hälso- och sjukvård har drabbats av eller har riskerat att drabbas av vårdskador. Rapporten lämnas till verksamhetschefen (institutionschefen) som skickar den till respektive verksamhetskontor. Kontoret gör en bedömning av om risken/händelsen är sådan att den ska anmälas till Inspektionen för vård och omsorg (IVO) för utredning enligt lex Maria.

Tillsyn från andra myndigheter

Skolverksamheten tillsynas av Skolinspektionen. 

SiS står också under tillsyn av bland annat Justitieombudsmannen (JO) och Justitiekanslern (JK).

Sidan uppdaterad den 3 juni 2013

 1265 LVU placeringar fanns 2012 varav 35% av dem var 15 eller yngre 45% 16 till 17 och 19% 18 år. Varav 77% av dem hamnade på ett hem som var låsbart. Detta er altså barn vi talar om. LVM fanns 1117 platser 2012 varav endast 33% av dem kom ut i eget boende endast 28% fick någon form av behandling efterår 12% blev sittandes inlåst på LVM hemmet hela LVM tiden och 4 procent kom ut i bostadsløshet eller hærbærge varav 9 var kvinnor och 28 mæn. Sammanlagt 3382 mensker som kostar 4000kr dygn att bevara finns det verkligen inget bættre sætt att hjælpa på enligt SiS?! Det er knappt några av dem som får någon behandling i deres egen statistik vilket ska vara grunden før LVU.et eller LVM.et så vad har de før argument før grund att stå på som gør att detta pågår ?! Ingen nada 2014 ska vara FRITT ÅR

 Rættssystemet....

Ska vi ha ringa narkotika som ett brott?

Hur ær det egentligen med vår syn på olika brott. Du får livstid før  antal kilo kokain du får ett halvår før pedofileri. Våldtæckt dømns man væl knappt før. Vi måste uppdatera vårt rættssystem! Det ær helt snevridet och motsæger sig allt sverige ska står før

 

English

How to support us ? Financial bumped given til account 8169 5 994 379 239 1 write Wholesale Inmate on payment note.

Signatures needed lots if we are going into the election.

In the paper you are printing on underskrifr should those who support the notification personally write the following information:
date ,
his personal number ( 10 digits) ,
which municipality they are registered in , and
his signature .
What should the support be ?

What krævs før we'll get where we want !
The support of many different people depending on which choice the party want to register party name for . 1500 people are required for the general election or European Parliament elections, 100 people of the County Councils and 50 people for the Municipal Councils .

Write all the information state kræver along with your signature PROP us ! All signatures are sent here.

Sent to Sandra N Ekdahl

                 
Peder Lykke Vei 87

                 
2300 København S

                 
Denmark

 
publicera här]

"># # BLOG - MEDIUM # #

https://uploads.staticjw.com/pa/partiintagen/release-me-feat-oh-laura-mp3.htm

Apparently so examined or to be examined SiS Hær Aer the information if it '

 
Supervision and audit

It's Inspectorate for Health Care ( IVO ), which oversees the operations of our institutions. IVO makes both announced and unannounced visits .

IVO , who took over the supervisory activities from the National Board June 1, 2013 , the eyes also the health activities conducted at our institutions.
lex Sarah

The provisions of the lex Sarah are in Chapter 14 . Social Services Act.

Everyone working in the SiS be under the Social Services Act to assist in its activities and the activities carried out are of good quality .

The purpose of the lex Sarah is the business to develop and that grievances should be rectified. By lex Sarah reduce the risk that similar abuses are not repeated.

Lex Sarah means that employees of SiS are required to report abuse or significant risk of abuse to the agency's activities office or , where applicable , headquarters. The reporting agent is responsible for documenting and investigating the reported case. The anomalous situation or risk of anomaly will also be remedied or removed without delay.

If the investigation shows that the incident is to assess as a serious anomaly or a real risk of a serious anomaly , the authority shall immediately report the matter to the Agency for Health Care , IVO .
Lex Maria

The provisions of lex Maria is in Chapter 3 . Patient Safety Act .

Staff should to caregiver report risk for preventable adverse events and incidents that have led or could have led to a preventable adverse event . The reporting obligation is an obligation to notify such as the health care provider needs to know in order to take measures that increase patient safety.

Health care staff at SiS institutions are required to write a so-called incident report about a client in relation to health has suffered or risked incurring medical injuries . The report submitted to the operations manager (department manager ) who sends it to the respective business offices . It conducts an assessment of the risk / event is such that it should be reported to the National Inspectorate for Health Care ( IVO ) for investigation under the lex Maria .
Supervision from other agencies

School activity to be seen by the Schools Inspectorate .

SiS is also under the supervision of, among other things, the Parliamentary Ombudsman ( JO) and the Chancellor of Justice ( JK) .

Page last updated June 3, 2013

 
1265 CYPA placements were 2012 of which 35 % of them were 15 or younger 45% 16 to 17 and 19% 18 years. Which 77 % of them ended up at a home that was locked . This s altså children we are talking about. LVM was 1,117 locations in 2012 of which only 33% of them came out in their own homes , only 28% received some form of treatment efterår 12 % were sitting locked up at home all over the LVM LVM time and 4 percent came out of homelessness or hærbærge which 9 were women and 28, the MA . A total of 3382 mensker that cost 4000kr day to maintain , there is really no bættre sætt to hjælpa in accordance SiS ? ! There s hardly any of them who receive no treatment in deres own statistics which should be the basis før LVU.et or LVM.et so what have they før arguments før foundation that makes this progress ? ! No nada 2014 the Be FREE YEAR

 
Rættssystemet ....

Shall we call drug as a crime?

How Aer it about our views on various crimes. You get lifetime før number of kilograms of cocaine , you get six months før pedofileri . Våldtæckt dømns man Vael barely før . We need to update our rættssystem ! The AER completely snevridet and motsæger to everything Sweden stands should før

 

PDF fil om deras skræmmande statistik om LVU och LVM platser

http://www.stat-inst.se/documents/statistik/rapporter-arlig-statistik/sis-i-korthet-2012.pdf

 Utdrag om kostnaderna før inlåsta missbrukare

 Utdrag kring delarna var priserna næmns. Før att læsa det hela fortsætt bara rulla ner.

 3 § Vid Statens institutionsstyrelses LVM-hem bedrivs akut- och behandlingsverksamhet.

Nedanstående avgifter tas ut vid placering inom dessa verksamheter.

SiS-tjänst Avgift per

vårddygn

Kommentar

Akutverksamhet 4 000 kr"

"3 350 kr Avgiften tas ut från och med den dag förvaltningsrätten

beslutar om vård enligt 4 § LVM."

 Statens institutionsstyrelses författningssamling

Utgivare: Kent Ehliasson

 

Statens institutionsstyrelses föreskrifter om vårdavgifter för

missbrukare som vårdas med stöd av lagen (1988:870) om

vård av missbrukare i vissa fall;

 

SiSFS 2012:4

Utkom från trycket

 den 13 december 2012

 beslutade den 12 december 2012.

 

Statens institutionsstyrelse föreskriver med stöd av 11 § andra stycket förordningen (2007:1132) med

instruktion för Statens institutionsstyrelse följande.

 

1 § I denna föreskrift ges bestämmelser om 2013 års vårdavgifter vid Statens institutionsstyrelse för de

missbrukare som vårdas med stöd av lagen (1988:870) om vård av missbrukare i vissa fall, LVM.

 

2 § Avgift betalas från och med dagen för ankomst till institutionen (intagningsdagen) till och med den

dag vården enligt LVM upphör.

 

3 § Vid Statens institutionsstyrelses LVM-hem bedrivs akut- och behandlingsverksamhet.

Nedanstående avgifter tas ut vid placering inom dessa verksamheter.

SiS-tjänst Avgift per

vårddygn

Kommentar

Akutverksamhet 4 000 kr

 

 Avgiften tas ut vid omedelbart omhändertagande enligt

13 § LVM. Avgiften tas ut till den dag förvaltningsrätten

beslutar om vård enligt 4 § LVM.

Avgiften gäller under de två första veckorna vid

direktinskrivning enligt 4 § LVM utan föregående

avgiftning på sjukhus.

Behandlingsverksamhet

enligt 4 § LVM

3 350 kr Avgiften tas ut från och med den dag förvaltningsrätten

beslutar om vård enligt 4 § LVM.

 

4 § För vissa klienter, som har särskilda vårdbehov, behövs extra personalresurser. För sådana insatser

tas nedanstående avgift ut utöver den avgift som anges i 3 §. Den förhöjda avgiften tas ut på låsbar

avdelning och ska täcka merkostnaderna.

 Med särskilda vårdbehov avses inom missbruksvården klienter som har ett allvarligt utagerande eller

självdestruktivt beteende eller har en funktionsnedsättning som helt eller delvis förhindrar vård med

andra intagna. Även klienter som kräver stora omvårdnadsinsatser på grund av somatiska problem

omfattas. Klienterna bedöms vara i behov av extra personalresurser för att kunna tillgodogöra sig vård-

och behandlingsinsatser under vårdtiden på institutionen.

 

 SiS-tjänst Avgift per vårddygn

Vård med stöd av 4 § LVM för

klienter med särskilda vårdbehov

500 kr + avgift som anges i 3 §

 

5 § Om vårdbehovet är sådant att det krävs särskilda insatser för klienten, utöver de som ingår i 3 och

4 §§, kan Statens institutionsstyrelse och socialtjänsten ingå avtal om förhöjd avgift. Avgiften ska

motsvara full kostnadstäckning.

 Avtalet ska vara skriftligt och innehålla de särskilda insatser för klienten som är aktuella. Avtalet

träffas i samband med placeringen eller så snart det är möjligt.

 

6 § Vid tillfällig vistelse utanför institutionen, som beslutats av institutionschefen, betalas full avgift.

Om en klient som vårdas enligt 13 § LVM blir intagen på sjukhus tas avgift motsvarande 4 § LVM

ut.

 Vid avvikning betalas full vårdavgift under åtta dagar efter dagen för avvikningen.

 När klienten är häktad eller är intagen på kriminalvårdsanstalt tas ingen avgift ut.

 

7 § Vid överflyttning mellan LVM-hem tar den avlämnande institutionen ut avgift för dagen för

avflyttning. Mottagande institution tar ut avgift från och med dagen efter avflyttning.

 

8 § I vårdavgifterna ingår följande:

• Vård- och behandlingsåtgärder vid institutionen.

• Inställelse till domstolsförhandlingar som har anknytning till vården och till socialnämndens

sammanträden samt överflyttningar mellan institutioner inom Statens institutionsstyrelse.

• Kostnaden för resor från institutionen till placering enligt 27 § LVM eller återtagning från vård

enligt 27 § LVM.

• ID-handlingar som behövs med hänsyn till behandlingen.

• Tand- och sjukvård av akut karaktär samt medicinkostnader till dess högkostnadsskyddet

träder in.

• Transport i samband med tand- och sjukvård av akut karaktär när transporten inte sker med

ambulans eller polishandräckning.

• Tolkkostnader i de fall tolkning krävs på institutionen eller när institutionen i övrigt har ansvar,

till exempel i samband med akut tand- eller sjukvård.

 

 I vårdavgifterna ingår inte fickpengar, resor till och från hemorten i samband med in- och

utskrivning, anhörigas resor, transport/transportkostnader av klientens tillhörigheter i samband med

utskrivning. Finns särskilda skäl kan institutionschefen dock besluta att även annat ska ingå som

normalt inte ingår i vårdavgiften.

Denna författning träder i kraft den 1 januari 2013.

 

Frågan er vad får vi ut av alla dessa pengar som kan gøra så mycket bra!?

Från SiS hemsida

Din rätt till god omvårdnad

Du som bor på en SiS-institution har rätt till god omvårdnad. Det betyder att du ska bli väl om händertagen.

Vad innebär det? Faktiskt en hel del.

Du har rätt till en bra och trevlig miljö

Du ska ha det rökfritt, rent och fräscht. Du ska slippa bli störd av oljud eller oväsen från andra på institutionen.

Självklart ska pojkar/män och flickor/kvinnor ha separata duschar och omklädningsrum.

Du och dina anhöriga ska kunna träffas i bra lokaler som passar för besök.

Det är viktigt att du får möjlighet att umgås med andra på din avdelning. Men du ska också ha ett eget rum så att du kan dra dig undan.

Du har rätt till bra måltider

Miljön där du äter ska vara trivsam, lugn och ombonad.

Maten ska vara varierad, rik på näring och gjord på bra råvaror.

Det ska märkas att det är helg eller fest. Då ska måltiderna vara annorlunda än på vardagar.

Vill du av religiösa skäl eller annan övertygelse ha särskild mat? Eller behöver du speciell mat av medicinska skäl? Då ska du naturligtvis få det.

Du har rätt till vila och fritid

Sömning är viktig. Du har rätt att få hjälp att sova lagom många timmar.

Du ska kunna få kontakt med personal även på natten.

Fritid kan innehålla mycket. Du har rätt att träna och motionera. Du ska också kunna läsa, måla och skriva och göra andra saker som du tycker är roliga.

Du har rätt att komma ut i friska luften varje dag, även om du bor på låst avdelning.

Du har rätt att bli bemött på ett respektfullt sätt

Alla människor är lika mycket värda. Du har rätt att bli behandlad och bemött på ett bra sätt. SiS har särskilda etiska riktlinjer som all personal ska arbeta efter. De finns nedskrivna på alla institutioner. Be att få läsa dem.

Miljön som du bor i ska kännas säker och trygg.

Personalen och de som bor på institutionen ska respektera din religion. Du har naturligtvis rätt att fira andra högtider än de som är vanliga i Sverige.

Du ska kunna läsa religiös litteratur och även träffa företrädare för din religion.

Du har rätt att vara delaktig, uttrycka din åsikt och få den respekterad

Det är viktigt att du själv är med och påverkar din framtid.

Du har rätt att vara med på möten där socialtjänsten och personalen på institutionen diskuterar din behandling. De ska lyssna på dina åsikter och respektera dem. Planeringen ska de så mycket som möjligt göra tillsammans med dig.

Du har rätt att få information om vad som händer i omvärlden. Du ska få läsa böcker och dagstidningar, lyssna på radio och se på teve.

Du har rätt att vara missnöjd. Du har också rätt att få hjälp att överklaga beslut och klaga på behandling som du inte är nöjd med.

Personalen ska bemöta dig och dina åsikter med respekt i alla situationer.

Nästan viktigast av allt, du har rätt att få veta dina rättigheter!

Du har rätt att klaga

Känner du igen dig? Ser verkligheten ut så här för dig?

Är svaret nej är det viktigt att du säger till. Be att få tala med någon i personalen eller med chefen för den institution du bor på och berätta.

Du kan också skicka ett klagomål till Inspektionen för vård och omsorg (IVO). Det är den myndighet som sköter tillsynen av SiS. Adressen är Inspektionen för vård och omsorg, Box 45184, 104 30 Stockholm.

Vill du hellre ringa är telefonnumret 010-788 50 00.

Du som bor på ett särskilt ungdomshem kan ringa direktnumret 020-120 06 06.

SiS särskilda befogenheter

Alla har rätt att bli väl omhändertagna och ha det tryggt och bra. Det har FN slagit fast i sin allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna. I Barnkonventionen finns särskilda bestämmelser om barn och unga.

SiS har något som kallas särskilda befogenheter. De innebär vissa inskränkningar i din frihet och dina rättigheter.

Du som är placerad på ett särskilt ungdomshem  eller på ett LVM-hem får mer information om de särskilda befogenheterna i en folder från SiS. I den kan du också läsa mer om dina rättigheter och om hur du gör när du vill klaga på vården och överklaga beslut.

Sidan uppdaterad den 3 juni 2013

 På Statens institutionsstyrelses vägnar

 

KENT EHLIASSON 

 

1265 LVU placeringar fanns 2012 varav 35% av dem var 15 eller yngre 45% 16 till 17 och 19% 18 år. Varav 77% av dem hamnade på ett hem som var låsbart. Detta er altså barn vi talar om. LVM fanns 1117 platser 2012 varav endast 33% av dem kom ut i eget boende endast 28% fick någon form av behandling efterår 12% blev sittandes inlåst på LVM hemmet hela LVM tiden och 4 procent kom ut i bostadsløshet eller hærbærge varav 9 var kvinnor och 28 mæn. Sammanlagt 3382 mensker som kostar 4000kr dygn att bevara finns det verkligen inget bættre sætt att hjælpa på enligt SiS?! Det er knappt några av dem som får någon behandling i deres egen statistik vilket ska vara grunden før LVU.et eller LVM.et så vad har de før argument før grund att stå på som gør att detta pågår ?! Ingen nada 2014 ska vara FRITT ÅR

 Rættssystemet....

Ska vi ha ringa narkotika som ett brott?

Hur ær det egentligen med vår syn på olika brott. Du får livstid før  antal kilo kokain du får ett halvår før pedofileri. Våldtæckt dømns man væl knappt før. Vi måste uppdatera vårt rættssystem! Det ær helt snevridet och motsæger sig allt sverige ska står før

 

Tvångsåtgärder mot barn granskas

LVU, lagen om vård av unga, anses bristfällig och utreds just nu på regeringens uppdrag. Bland annat anser barnen själva att de inte får komma till tals inför en placering.


Många forskare har under åren påpekat brister i socialtjänstens LVU-utredningar.  Foto: Henrik Montgomery / SCANPIX

Redan tidigare i år har Socialstyrelsen arbetat fram bindande föreskrifter för bedömning av familjehem och jourhem, eftersom man upptäckt stora brister i de bedömningar som görs av landets social­tjänster.
Världen idag skrev i förra veckan om Dominic Johansson, som tvångsomhändertogs av socialtjänsten sommaren 2009. Den då sjuårige pojken ansågs lida av omsorgsbrister i hemmet, bland annat utifrån att han hållits hemma från skolan under ett år och då undervisats av föräldrarna.
Dominic är en av 6 300 barn och unga som enligt Socialstyrelsens uppgifter fick vård enligt LVU någon gång under året 2011. I flertalet fall var orsaken till beslutet om tvångsvård påstådda brister i hemmiljön, medan det i övriga fall handlade om problem med barnets eller den unges egna beteendet.

Många forskare har under åren påpekat brister i socialtjänstens LVU-utredningar.
I en magisteruppsats 2011 vid institutionen för socialt arbete vid Göteborgs universitet, konstaterade Marianne Gunnarsson och Fati Näsholm att utredningarna varken beskriver följderna för ungdomar av att placeras utanför det egna hemmet, eller diskuterar föräldrarnas betydelse.
"Texterna lyfter fram ett avvikande beteende hos ungdomarna och deras föräldrar i syfte att få igenom ett beslut om tvångsomhändertagande," skriver de.
Socialsekreterarna presenterar enligt forskarna ofta en skev bild av familjen, fokuserar på problem hos föräldrarna och kommer sällan med alternativa förslag till ett omhändertagande.

Micaela Nordberg vid juridiska fakulteten vid Lunds universitet, skrev i en uppsats 2004 att svenska myndigheter inte tar målsättningen om en återförening av familjen på lika stort allvar som Europadomstolen.
"Därmed riskerar de svenska myndigheterna att även i framtiden kränka barns och föräldrars rätt till skydd för familjelivet i artikel 8." konstaterar hon.

 Før att førklara varfør det i många fall skrivs som vi vet något om saken är det før vi varit i de situationerna själva.

 Min LVM upplevelse och kraften till att bilda detta parti pågick under sommaren nu år 2013 .

Har aldrig varit med om något liknande som när jag hade LVM. Aldrig trodde ag att mäniskor kunde behandlas så i Sverige. Det är det värsta jag varit med om den mest orättvisa nedvärderande psykisk nedbrytande fångenskap som jag sett och hørt om. jag sätter heldre en øverdos æn gå in dær 6 månader igen. Det menar ag. Klarar inte det man blir sinnessuk. jag tappade verklighetsuppfattning blev galen Antipsykotisk och vänner inne hjälpte mig men jag blev friad efter 2 månader annars hade ag nog inte varit den  jag är idag. Vi fick inte gå ut knappt varannan dag. Under de 2 månaderna fick jag 2 promenader båda ggr 15 min. Ingen träning ingen TV. Bara sitta och ha ångest och må åt helvete utan någon stødperson eller någon medicinsk hjælp. Mig tände de av cold turkey efter ett 10 årigt benso missbruk 4 år på metadon och registrerad epelepsi. Allt tog de från mig till och med min antideprissiva mi bipolæra medicin och insomning(utøver metadonet och bensot då.) Kunde inte äta fast føda på 14 dagar. Kunde inte duscha eller byta kläder på 16 dagar. Kunde inte gå normalt på 4 veckor. Kunda inte sova på 6 veckor. Det var tortyr i høgsta grad med smärta jag inte trodde var mælig. Krampanfall kräknigar muskelspänningar ledvärk sønbrist och ingen brydde sig det minsta. Flera gånger grät ag och skrek efter att de skulle ringa 112 men de bara hånade mig. De brøt lagen om abstinensbehandling om rätt till telefon rætt till besøk rætt till en timmes utgång om dagen och rättten till sjukvård. Helt utan skydd helt utan någon som kunde høra en skrika! Så nu e det dags att sätta røster på de som inte kan få sina røster hørda! De som er inlåsta och torterade nertystade eller nerdrogade. De som kämpar mot den alssmäktiga staten utan komma någon vart før personalen ser till att ingen hør eller ser vad som førsigår. Alla de ska få berätta sin historia och få säga sin sak om detta vi lever faktiskt i demokrati!

 Partiet er alltså grundat och påkommet på LVM hem av intagna.

 Sofie:Jag har haft Lvu från att jag var 14 år till 4 Februari 2013. Fick Lvm 16 Juni 2013. Lvu har varit en riktig kamp för mig. 14 år gammal på Brättegården avd Höjden Lvu p12, Jag fick gå in i ett rum där stod två personal, Jag förstod inte riktigt vad som skulle hända vad va det jag väntade mig? Jag fick gå in i ett mindre rum med en personal och klä av mig alla kläder där stod jag helt naken utan att förstå varför jag ska bli kränkt Jag var tvungen att skaka ur håret och dusha framför personal VÅLDTAGEN AV STATEN! Skulle du vilja att din dotter blir tvingad att klä av sig naken mot sin egen vilja? Men för livet? Detta har jag varit tvungen att göra ett 30 tal gånger. Är det normalt för en 20 årig kvinna? Vad är skillnaden mellan att bli slagen av sina föräldrar och bli slagen av personal? Fläskläpp, Blåtira, Isolering. Jag satt isolerad i en vecka på Solgården när jag var 16 år utan utgång bara för att jag vägrade ta teralen jag har dock inga bevis för det här så du får välja att tro mig på mitt ord. Jag fick aldrig permission för att jag var rymningsbenägen varför ville jag rymma? Jag var ett barn jag saknade min mamma och min pappa. Jag har haft Lvm i 5 månader nu utan permissioner 1 månad kvar nu vad ska hända sen? När jag kom ut 4 Februari var jag mer institutionsskadan än vad jag hade förståt jag blev galen rent ut sagt. 

 English

Abbreviated cost is thus day care per patient around 4000kr per day. Not to mention the million it cost to open a LVM and drag it into the førvaltningsrætten . This is thus O 2 million in one year. Believe that person can get a good hiælp so works før the Enora suorna . Why not go for it .........

The following excerpt from SiS about costs. After expenses , your rættigheter according to SiS website.

 PDF file of their skræmmande statistics about CYPA and LVM locations

http://www.stat-inst.se/documents/statistik/rapporter-arlig-statistik/sis-i-korthet-2012.pdf

 Extract on costs før locked addicts

Excerpt about the parts prices were næmns . Før to laesa the entire fortsætt just scroll down .

The National Board of Institutional LVM homes conducted acute treatment operations .

The following fees are charged by placement in these activities .

SiS service fee per

care days

comment

Emergency operations 4 000 kr "

" 3350 kr fee is charged from the date the administrative court

deciding on treatment under § 4 LVM. "

 

National Board of Institutional Statutes

Publisher: Kent Ehliasson

National Board of Institutional regulations on care charges

addict who cared for under the Act ( 1988:870 ) on

care of addicts in some cases ;

 SiSFS 2012:4

Date of printing

 December 13, 2012

 decided on 12 December 2012.

 National Board of Institutional provides, pursuant to § 11 second paragraph of the Ordinance ( 2007:1132 ) with

Instructions for the National Board of Institutional follows.

 1 § This regulation lays down rules for the 2013 health care fees at the National Board of Institutional Care for the

addict who cared for under the Act ( 1988:870 ) on the care of addicts in some cases , LVM.

 2 § Fee is payable from the date of arrival at the institution ( admission day ) until

day care under LVM ceases.

 3 § The National Board of Institutional LVM homes conducted acute treatment operations .

The following fees are charged by placement in these activities .

SiS service fee per

care days

comment

Emergency operations 4 000 kr

The fee is collected at the immediate disposal according

13 § LVM. The fee is charged to the date of administrative law

deciding on treatment under § 4 LVM.

The fee applies during the first two weeks at

direct enrollment under § 4 LVM without prior

detoxification hospital .

treatment Operations

according to § 4 LVM

3350 SEK fee is charged from the date the administrative court

deciding on treatment under § 4 LVM.

 

§ 4 For some clients , who have special health needs, need for additional staff resources. For these operations,

taken the following fee in addition to the fee set out in § 3 . The increased fee is charged on lockable

Title and shall cover the extra costs.

 With special health care needs provided in drug treatment clients who have a serious acting out or

self harm or have a disability which wholly or partly prevents the care with

other inmates . Even clients who require large nursing tasks due to physical problems

covered . Clients are deemed in need of additional staff resources to assimilate health

and treatment during hospitalization at the institution.

 

 SiS service fee per day of care

Health with the support of 4 § LVM for

clients with special health care needs

500 SEK + fee specified in § 3

 

§ 5 If the care needs are such that they require specific action for the client , in addition to those included in the 3 and

4 § § , the National Board of Institutional and social conclude agreements on increased fee . The fee shall

correspond to full cost recovery .

 The agreement must be in writing and contain the specific actions of the client in question. Agreement

meeting in conjunction with the placement or as soon as possible .

 

6 § The temporary stay outside the institution, as determined by the head of the institution , paid the full fee .

If a client is being treated according to § 13 LVM into hospital is fee equal to 4 § LVM

Print.

 At deflection paid full care fee for eight days after the date of avvikningen .

 When the client is detained or is admitted to a correctional No fee is charged .

 

7 § When transferring between LVM home takes the transferring institution charge a fee for the day

move out. The host institution will charge fee from the day after you move out.

 

§ 8 The care fees are as follows:

• Care and treatment measures at the department.

• Suspension for court hearings related to the care and social welfare board

meetings and transfers between institutions within the National Board of Institutional Care .

• The cost of travel from the department for placement under § 27 LVM or retrieval from care

according to § 27 LVM.

• ID documents required with respect to the treatment.

• Dental care of an urgent nature and medication costs until reimbursement scheme

enters .

• Transport associated with dental care of an urgent nature , when the shipment is made by

ambulance or police assistance .

• Interpretation costs where interpretation is required at the institution or the institution in general has responsibility ,

For example, in the context of acute dental or medical care.

 

 In health care fees are not spending money , travel to and from home in connection with the entry and

discharge, family members' travel, transportation / shipping of the client's belongings during

discharge. Are special reasons, head of the institution may decide that even otherwise be included as

normally not included in the management fee .

These regulations come into force on 1 January 2013.

 

The question you what we get out of all this money could do so much good! ?

From the SiS website
Your right to good care

If you live on a SiS institution has the right to good care . This means that you should be well on hands taken .

What does that mean? Actually a lot.
You have the right to a good and pleasant environment

You should have the no smoking, clean and fresh. You will not have to be bothered by noise or noise from others in the department.

Of course, boys / men and girls / women have separate showers and changing rooms .

You and your dependents will be able to meet in good rooms suitable for visits.

It is important that you get the opportunity to socialize with others in your department . But you should also have your own room so you can pull yourself away .
You have the right to good meals

The environment in which you eat should be pleasant , quiet and cozy .

The food should be varied, rich in nutrition and made ​​with good ingredients .

It should be noticed that it is the weekend or party. Then the meals to be different than on weekdays.

Looking for religious reasons or other beliefs have special food ? Or do you need special food for medical reasons ? Then of course you get it.
You have the right to rest and leisure

Stitching is important. You have the right to be helped to sleep the right number of hours .

You should be able to make contact with staff even at night.

Leisure can contain a lot. You have the right to practice and exercise. You'll also be able to read, paint and write and do other things that you think are funny.

You have the right to get out in the fresh air every day, even if you live on the closed ward .
You have the right to be treated in a respectful manner

All people are equal. You have the right to be treated and responded to in a good way . SiS has specific ethical guidelines that all staff must work for. They are written in all institutions. Ask to read them.
The environment that you live in should feel safe and secure .

The staff and people living at the institution will respect your religion . You are of course entitled to celebrate other holidays than those that are common in Sweden .

You can read religious literature and also meet with representatives of your religion .
You have the right to be involved, voice your opinion and have it respected

It is important that you yourself will influence your future.

You have the right to attend the meetings where the social and the staff of the Department will discuss your treatment. They will listen to your opinions and respect them. Planning should they as much as possible to do with you.

You have the right to be informed about what is happening in the outside world. You 'll get to read books and newspapers , listen to radio and watch television .

You have the right to be dissatisfied . You also have the right to receive help to appeal the decision and complain about treatment that you are not happy with .

The staff should treat you and your opinions with respect in all situations.

Most importantly, you have the right to know your rights!
You have the right to complain

Do you recognize yourself ? Reality is like this for you?

The answer is no , it is important that you tell it to. Ask to speak with a member of staff or the head of the institution you live in and tell us.

You can also submit a complaint to the Inspectorate for Health Care ( IVO ) . It is the authority for oversight of SiS . The address is Inspectorate for Health Care , PO Box 45184 , 104 30 Stockholm .

Would you rather call is the phone number 010-788 50 00th

You are staying in a youth detention can call the direct number 020-120 06 06.
SiS special powers

Everyone has the right to be well cared for and have it safe and sound . The UN has held in its Universal Declaration of Human Rights. The CRC contains special provisions for children and young people.

SiS has something called special powers. They imply certain restrictions on your freedom and your rights.

You are placed in a youth detention or on an LVM homes have more information about the special powers in a folder from SiS . In it, you can also learn more about your rights and how you do when you want to complain about the care and redress.

Page last updated June 3, 2013

 On behalf of the National Board of Institutional

 

KENT EHLIASSON

 

1265 CYPA placements were 2012 of which 35 % of them were 15 or younger 45% 16 to 17 and 19% 18 years. Which 77 % of them ended up at a home that was locked . This s altså children we are talking about. LVM was 1,117 locations in 2012 of which only 33% of them came out in their own homes , only 28% received some form of treatment efterår 12 % were sitting locked up at home all over the LVM LVM time and 4 percent came out of homelessness or hærbærge which 9 were women and 28, the MA . A total of 3382 mensker that cost 4000kr day to maintain , there is really no bættre sætt to hjælpa in accordance SiS ? ! There s hardly any of them who receive no treatment in deres own statistics which should be the basis før LVU.et or LVM.et so what have they før arguments før foundation that makes this progress ? ! No nada 2014 the Be FREE YEAR

 Rættssystemet ....

Shall we call drug as a crime?

How Aer it about our views on various crimes. You get lifetime før number of kilograms of cocaine , you get six months før pedofileri . Våldtæckt dømns man Vael barely før . We need to update our rættssystem ! The AER completely snevridet and motsæger to everything Sweden stands should før

 
Coercive measures against children examined

CYPA Act, care of young , deemed flawed and being investigated right now on behalf of the Government . Among other things, the children think that they can not be heard before a placement.

Many researchers have over the years pointed out shortcomings in the social services LVU investigations. Photo: Henrik Montgomery / Scanpix

Earlier in the year , the Board has worked out binding rules for the assessment of foster homes and foster homes since been discovered major flaws in the assessments of the country's social services.
The world today wrote last week about Dominic Johansson, who tvångsomhändertogs of social services summer 2009. The then seven-year old boy was considered to suffer from care deficiencies in the home , including on the basis that he had been home from school for one year and then taught by the parents.
Dominic is one of 6300 children and young people under the National Board data received care according CYPA sometime during the year 2011. In most cases, the reason for the decision on compulsory alleged inadequacies in the home environment , while in other cases concerned problems with the child or the young person's own behavior .

Many researchers have over the years pointed out shortcomings in the social services LVU investigations.
In a master's thesis in 2011 at the Department of Social Work at the University of Gothenburg , said Marianne Gunnarsson and Fati Näsholm investigations are neither describes the consequences for young people to be placed outside the home , and discusses the importance of parents .
" The text highlights a deviant behavior in young people and their parents in order to get through a decision on compulsory care , " they write.
Social workers presents the researchers often a skewed picture of the family, focusing on the problems of the parents and rarely with alternative proposals for the disposal .

Micaela Nordberg Faculty of Law, Lund University , wrote in an essay in 2004 that the Swedish authorities do not take the goal of family reunification as seriously as the European Court.
" This brings the risk that the Swedish authorities continue to violate children's and parents' right to respect for family life under Article 8. " she says.

 

To explain why in many cases it is written that we know something about the matter , it før we have been in those situations themselves.

 

My LVM experience and the power to form this party was going on during the summer now 2013.

Having never been through anything like that when I had LVM. Never thought ag to mäniskor could be treated so in Sweden . It is the worst I have experienced the most unfair disparaging mental degrading captivity that I have seen and heard about . I would rather put an overdose AEN enter Daer six months again . The mean ag . Do not pass it to become sinnessuk . I lost my sense of reality was crazy Antipsychotic and friends inside helped me but I was acquitted after 2 months ag otherwise have probably not been who I am today . We did not go out almost every other day. During the two months I got 2 walks two times 15 min . No training , no TV. Just sit and have anxiety and feel to hell without a support person or any medical hjælp . I lit the of cold turkey after 1:10 annual benzo addiction four years on methadone and registered epelepsi . Everything they took from me through my antideprissiva mi bipolæra medicine and sleep onset (in addition to methadone and bensot then. ) Unable to eat solid food for 14 days. Could not shower or change clothes in 16 days . Unable to walk normally in 4 weeks. Kunda not sleep at 6 weeks. It was torture to the highest degree of pain I never thought mælig . Seizures brute carries muscle tension, joint pain sønbrist and nobody cared in the slightest. Several times ag cried and screamed for them to call 112 but they only mocked me . They broke the law on withdrawal treatment on the right to telephone rætt to besøk rætt to one hour starting on the day and rättten to health care. Without any protection without someone to whore a scream! So now e the time to put voices to those who can not get their voices heard ! They like you locked up and tortured silenced or nerdrogade . Those who fight against the alssmäktiga state without getting anywhere før staff will ensure that no one hears or sees what førsigår . They will all be able to tell their story and have to say its cause of this we actually live in democracy !

 

The party yourselves therefore founded and påkommet on LVM home of inmates.

 Sofie : I have had Lvu from that I was 14 to 4 February 2013. Got Lvm 16 June 2013. Lvu has been a real struggle for me . 14 years old at Brim farm dept height Lvu p12 , I had to go into a room where there were two staff, I did not quite understand what would happen what huh what I was expecting ? I had to go into a smaller room with a staff and dress all my clothes where I stood completely naked without understanding why I should be offended I had to shake out your hair and dusha front staff raped by STATE ! Would you want your daughter is forced to strip naked against his will ? But for life? This I had to do some 30 times . Is it normal for a 20 year old woman ? What is the difference between being beaten by his parents and be beaten by staff ? Pork lip , black eye , Insulation . I sat isolated in a week on Solgården when I was 16 but starting only because I refused to take teralen I have no evidence for this so you may choose to believe me on my word . I never got to leave because I was escape- prone why I wanted to run away? I was a child I was missing my mom and my dad. I have had Lvm for 5 months now with no parole one month left now what will happen next? When I came out February 4th , I was more institutional damage than I had förståt I became insane , frankly

 

 

Välkommen

Välkommen till partiintagen.n.nu.

https://partiintagen.n.nu/intro-snabbt

Facebook

Nyhetsbrev

/jj.jpg

Länkar

                                                                     

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.    (klicka här för att förlänga premium)(info & kontakt)